Finommotorika fejlesztése otthon

  Kép forrása: www.pixabay.com

 

 Mostanra már lassan lezárulnak az óvodákban is az iskolaérettség  és a logopédia vizsgálatok. 

  Tapasztalataim alapja nagyon sok gyerek szakvéleményében szerepel, hogy grafomotoros fejlesztést igényel vagy, hogy a finommotorikus képességei nem érik el az iskolába lépés feltételeit. Sok szakember ilyenkor fejlesztéseket javasol, melyek tényleg nagyon jók arra, hogy a gyermeked gyorsan behozza a lemaradásait, és jövő szeptemberben gond nélkül kezdhesse el az iskolát.

Ezek mellett viszont otthon is nagyon sokat tehetsz, azért, hogy gyermeked fejlődjön és legyen kedve rajzolni, színezni. 

   Miért is fontos, hogy a gyermek finommotorikus képességei megfelelőképpen és időben kialakuljanak?

 A finommotorika fejlettsége előfeltétele az  írástanulásnak. A kéz finommozgásának koordinációja teszi lehetővé az írás elsajátítását. Ennek a fejlődése 3 éves kor körül indul és 3-5 év alatt fejlődik ki rendesen.

 A finommororika alakulása függ a kézfejizmok fejlettségétől. Ezek alapvetően megszabják a rajz-és íráskészség alakulását. Az íráskészség a 3. életévtől 6-8 éves korig fejleszthető igazán. 

Én mindig azt szoktam javasolni, hogy menjetek vissza egészen az alapokig. Nem kell rögtön a ceruzával kezdeni, mert akkor a gyermekben kialakulhat egy görcs, tudja ő, hogy rosszul fogja a ceruzát és nem tud rajzolni, de ha erre még otthon is ráerősítünk, akkor sajnos végleg megalapozzuk az ő rajzoláshoz, íráshoz való hozzá állását. 

  Játszatok kézerősítő, ujjerősítő mondókákkal :

Ujjaimat mutogatom,

Közben vígan mondogatom: 

(ujjak mozgatása)

Kifordítom,

(a kézfej kifele fordítása)

Befordítom,

(a kézfej befelé fordítása)

Fölfordítom,

(a kézfej felfordítása)

Lefordítom,

(a kézfej leordítása)

Zongorázok, furulyázok,

(az ujjak mozgatása)

Erősebb lett a kezem,

 tornát befejeztem. 

(a kéz ökölbe szorítása)

  Maszatoljatok

 Kezdjetek el ujjal, kézzel nagy felületen festeni, maszatolni, ehhez minden gyereknek van kedve. Festhettek, rajzolhattok filccel üvegre. Lényeg, hogy a gyermeket engedjétek szabadon alkotni. Azért jó a nagy felület, mert így bátran szabad folyást engedhet a képzeletének, közben lazulnak a mozdulatai, ahogyan siklik a filc az üvegen. 

Nyomdázzon tenyérrel, pöttyözzön az ujjával. 

   Gyurmázzatok

A gyurmát sodorhatja, lapíthatja, csipkedheti, gömbölyítheti, nyomogathatja. Nyomkodhat bele különféle tárgyakat. Én még szoktam műanyag, vagy nem túl éles kést is adni, ilyenkor a gyermek kezébe. Nagyon élvezik vagdosni a gyurmát. :)

  Engedd önállónak lenni

Engedd a gyermeket egyedül öltözködni. Az öltözködés mozzanatainak gyakorlása, játékos elsajátítása, gombolás, fűzés, kötés stb. remekül fejleszti a kézügyességet. 

Az önállóságra nevelés eszközei a vízöntögetős játékok is. A gyermekek nagyon szeretnek vizezni, öntögetni. Kipróbálhatjuk, hogy kis tálcákon különböző összeállításban biztosítjuk számukra az öntögetést. Ez a tevékenység is nagy koncentrációt kíván és ügyesíti a kezüket. 

Ezek mellett más anyagok öntögetését is biztosíthatjuk számukra (babszem, lencse, rizs, gríz). Ezeket valamilyen másik eszközzel is átrakhatjuk egyik edényből a másikba. (például: kanál, csipesz használatával).

  Homokozzatok sokat

Lapátoljon a kicsi, ez erősíti a csuklóízületet. Homokozáshoz gyűjthettek apró szemű kavicsokat, amit majd felhasználtok szemnek, orrnak stb. Az apró szemű dolgok szedegetése is nagyon jó fejlesztő hatással bír.

Nagyon fontos, hogy ezeket a gyakorlatokat játékosan végezzétek. Annyira észrevétlen mozgássorokat gyakoroltatunk játék közben, hogy a gyerekek nagyon fogják szeretni és közben észre sem veszik, hogy ezek fejlesztő foglalkozások is egyben. :)